עזרה ראשונה לכלב

לפני היציאה לטיול, בררו אם יש באזור הטיול מרפאת חירום וטרינרית. במידה ואין מרפאה כזו, הצטיידו במספרי טלפון של וטרינרים באזור הטיול.

מכת חום

אחת הסכנות הגדולות ביותר לכלבים היא מכת חום. ובטיול הסכנה גדולה עוד יותר. כלבים בקושי מזיעים (מעט, דרך הכפות רגליים), ההלחתה (דרך לקירור גופם של חלק מבע”ח, ע”י נשימות מואצות תוך ריור ואידוי הרוק מעל הלשון) היא צורת איבוד חום בהרבה פחות יעילה מההזעה, לכן, בסופו של דבר, כלבים מתקשים להפטר מחום עודף במיוחד בקיץ הישראלי. זה המקום לציין, שאם כלבכם הולך עם מחסום פה (זמם) אתם חייבים לאפשר לו להלחית כדי לקרר את גופו. הסיבות למכת חום מגוונות: השארת הכלב נעול במכונית סגורה, קשירת כלב בשמש לוהטת, העדר מי שתייה.

הסימנים הנפוצים למכת חום הם: נשימה כבדה, דופק מואץ, הזלת ריר, גרירת רגליים, עיניים מזוגגות, וחניכיים אדומות, טמפ’ גוף גבוהה ובמקרים קיצוניים הקאות ודימומים פנימיים עד מוות. אם גילית חלק מהסימנים אצל כלבך, הוא זקוק מיד לצינון גופו פן יאבד את הכרתו. יש לדאוג להעביר את הכלב למקום מוצל, אפשר להתיז מים בצינור ובהעדר צינור בכל דרך אחרת על פרוותו של הכלב, ולקחת אותו במהירות למרפאה.

כוויות וחתכים בכריות הרגליים

נובע משחיקה של הכרית עקב ריצה על מצע שאליו הכלב לא רגיל, וזה יכול להיות מאוד כואב לכלב.

כדאי להמנע מטיול על מצוקים (גם בירידות) לכלבים קשה להתמודד עם מצוקים.

בעיקר ברמת הגולן (אבל לא רק) לא כדאי לטייל עם כלבים על הבזלת הרותחת בקיץ.

הכשות נחש

בעונת הקיץ יש עלייה בפעילות הנחשים. כדאי לדעת שנחשים מסתובבים בעיקר באזור של עשביה, המהווה מקום מסתור בשבילם. כלבים (בניגוד לרובנו) אינם מפחדים מנחשים, להיפך, לעיתים קרובות הם מתענינים, מרחרחים ובודקים את “הצעצוע” החדש והלא מוכר הזה. ולכן מוכשים, על פי רוב, בפנים או בגפיים. בסימנים ראשוניים, תופיע נפיחות, בצקות, בהמשך קשיי נשימה, דימומים פנימיים, ואף מוות, במידה ולא יינתן טיפול מיידי.

חשוב מאד

לא להלחץ ליד הכלב, כשאתם תלחצו, הכלב ירגיש את זה וילחץ גם, כשהכלב נלחץ הוא נושם מהר יותר, הדם זורם מהר יותר ויחד איתו הארס. נכון זה קשה וזה מאד מלחיץ, אבל לנסות להיות כמה שיותר רגועים ולנסות להרגיע את הכלב, ולא לשכוח שהכלב סובל כרגע מכאבים עזים).

להגיע כמה שיותר מהר לבית החולים הוטרינרי.

הכלב כמו האדם יכול למות מהכשה של נחש ארסי, והמוות מההכשה לא מגיע כל כך מהר (כמובן אצל כלבים קטנים צריך להזדרז קצת יותר).

הגעה מהירה למרפאה מסייעת להציל את מרבית הכלבים.

הרעלה

בזמן טיול צריך להיות ערניים במיוחד לאפשרות של הרעלה. אנחנו נתקלים בעופות רבים שהורעלו ע”י חקלאים, ובמקורות רעל נוספים שלא תמיד אנחנו מודעים לקיומם. סימני הרעלה נפוצים הם: ירידה בערנות, רעידות, חוסר קואורדינציה. יתר הסימנים דומים לסימנים המופיעים במכת חום. אם אתה מגלה שכלבך הורעל, קח אותו מיד למרפאה ובמידת האפשר את החומר החשוד או הגורם החשוד בהרעלה.

זיהוי הרעל יסייע לוטרינר לבחור במהירות את הטיפול המתאים ביותר כנגד הרעל.

תאונת דרכים

אם כלבך נפגע ע”י רכב הוא ודאי יהיה בהלם ויכול לסבול מפגיעות פנימיות וחיצוניות כאחד. במידה ומופיע דימום, חבוש בתחבושת, לחץ על המקום המדמם כדי לעצור את הדם. השתדל להימנע ככל האפשר מלטלטל את כלבך ועשיית תנודות מיותרות. הנח את כלבך על אלונקה מאולתרת (חולצה, שמיכה, מגבת) ששני אנשים אוחזים בארבעת הקצוות וכך העבר אותו למרפאה. אחוז את כלבך בעדינות וביציבות ואם הוא בהכרה לטף אותו באזור ללא פציעה ודבר אליו בקול אוהב ומרגיע.