שינה משותפת עם כלבים

על פי מחקרים בעולם, כ-50% מהאנשים חולקים עם הכלבים שלהם את מיטותיהם כשהם הולכים לישון. למרות שהדבר נפוץ ופופולרי במיוחד, רופאים ווטרינרים מתנגדים לצעד זה.

חלק מהרופאים מזהירים מפני סכנות בריאותיות לבני האדם: הדבקות במחלות עור או בשפעת למשל, מהווים בסיס לטענתם כי אנשים הישנים במיטה עם בני המשפחה הפרוותיים שלהם מגדילים את הסיכויים לחלות.

אף על פי כן, כאשר מדובר בהעברת מחלות מדבקות, וטרינרים ורופאים מסכימים כי אין הרבה מקרים המצביעים על כך שבעלי חיים בריאים המטופלים היטב אכן יהיו מזיקים לבני האדם הישנים איתם.

בקרב מאלפים ומומחי התנהגות, נראה כי הדעות חלוקות לגבי שינה משותפת עם כלבים. נראה כי מאלפים הדוגלים בשיטות האילוף המסורתיות, המתבססות על דומיננטיות, מתנגדים לרעיון ואילו מאלפים הפועלים בשיטות החדשות יותר דווקא לא רואים כל בעיה בכך וסוברים כי העובדה שבן המשפחה הפרוותי ישן על המיטה, לא מצביעה על כך שהוא מתכוון להשתלט על עולמכם.

האם שינה עם כלבים אינה מזיקה?

כמובן שעבור אנשים הסובלים מאלרגיות או אסתמה הנגרמת כתוצאה מקרבה לבעל החיים הדבר אינו מומלץ. למרות שאנשים רבים עדיין עושים זאת, לאלרגים כדאי אף להרחיק את הכלב מחדר השינה על מנת לאפשר לגוף להתאושש, או לחילופין לקבל זריקות שיסייעו לפתח עמידות כנגד האלרגיה.

אמנם נראה כי לשאר האנשים שאינם סובלים מאלרגיה לא צריכה להיות בעיה לחלוק את מיטתם עם כלבם, אך יש לזכור דבר חשוב נוסף – איכות השינה של בני האדם עצמם.

נחירות, בעיטות וגניבות שמיכה

מחקר שפורסם לאחרונה ובדק הפרעות שינה מצא כי לכחצי מהנבדקים במחקר היו חיות מחמד. כ-53% מבעלי חיות המחמד הודו כי החיות פוגעות להם בשינה בצורה כזו או אחרת.

כלבים, כמו בני אדם, יכולים לסבול מנחירות, לזוז תוך כדי שינה ואף להשתלט על השמיכה. בנוסף, הם מתגרדים ומתללקים במהלך הלילה. אלו מאפיינים שעשויים להזיק לאיכות השינה של האדם החולק עימם את המיטה. ישנם רופאים המדווחים כי ניסוי לאבחן במשך תקופות ארוכות מדוע המטופלים שלהם סובלים מנדודי שינה והפרעות שינה. בסופו של דבר גילו כי מקור הבעיה נבע מכלב שהיה בבעלותם.

האם יש אנשים שיכולים לישון עם כלבים ללא הפרעה?

אנשים ללא בעיות הירדמות או בעיות שמירה על שינה רציפה יכולים לישון עם חיית המחמד שלהם. ישנם מספר יתרונות רפואיים להחזקת כלב וייתכן גם כי חלק מהאנשים ירגישו בטוחים או רגועים יותר כאשר ילכו לישון עם הכלב.

מחקר שפורסם לאחרונה ובחן את איכות השינה של בעלי חיות מחמד מציג מסקנות המחזקות את הטענה הזו. 20% ממשתתפי המחקר דיווחו על הפרעות שינה שנבעו מבעל החיים, אולם 41% סברו כי נוכחות חיית המחמד שיפרה את איכות השינה שלהם. המחקר העלה את הטענה כי מרבית האנשים שהתלוננו על פגיעה בשינה החזיקו בלמעלה מבעל חיים אחד.

ישנם דיווחים נוספים בהם טענו אנשים כי השינה עם בעל החיים שלהם אף סייעה להם להתגבר על נדודי השינה מהם סבלו.

הוצאת הכלב מהמיטה

מההיבט ההתנהגותי-חינוכי, אין צורך למנוע מכלב לישון על המיטה כאשר הוא אינו סובל מבעיות התנהגותיות. למעשה הכלב "מוחמא" מהאישור לישון על המיטה, שכן כלבים ישנים אך ורק עם אנשים וכלבים עליהם הם סומכים.

התמונה משתנה כאשר מדובר בכלבים הסובלים מבעיות התנהגותיות או כאלו המפגינים דומיננטיות יתרה. מכלבים אלו יש למנוע שינה על מיטת הבעלים (או בני המשפחה האחרים).

כדי לגרום לכלבים להפסיק לישון על המיטה, ניתן להפוך את הירידה מהמיטה למשחק כאשר בכל פעם שהכלב עושה זאת הוא יזכה לחטיף ולתשבוחות. כאשר הכלב על המיטה רצוי להתעלם ממנו ורק להתייחס אליו כאשר הוא יורד ממנה ארצה.