טיול ביער בארי

איך מגיעים:

נוסעים על כביש 6 או על כביש 40 דרומה עד לצומת קמה, ליד קיבוץ בית קמה. בצומת בית קמה מומלץ לבקר בתחנת המידע, משם נוסעים מזרחה על כביש 293 עד צומת בית הגדי. משם פונים לכיוון צפון מערב, על כביש 25 עד קרוב לצומת סעד ואז פונים לכיוון דרום מערב, על כביש 232 לכיוון קיבוץ עלומים וקיבוץ בארי.

הפסטיבל שמתקיים מדי שנה במקביל לפריחת הכלניות מציע בילוי חורפי בין אתרי פריחת הכלניות של הנגב הצפוני, ביקור במחלבות ומסעדות מקומיות, מרכזי מבקרים ואטרקציות לילדים, טיולים ברכב, ברגל או באופניים.

טיול בעונה זו של השנה (בעיקר בחודש פברואר) ובעיקר בשנה גשומה, הוא כיף שקשה לתאר במילים.

ארזנו את עצמנו ויצאנו עם מישמיש במכונית לעבר הנגב הצפוני. תחנה ראשונה היתה בצומת בית קמה, ושם הלכנו להתייעץ בתחנת המידע של הקק”ל ורשות הטבע והגנים, שפתוחה בימי שיש ושבת. רצינו לברר היכן כדאי לבקר ולראות את שלל הפריחה המרהיבה.

הומלץ לנו לנסוע לאזור יער בארי ומתקני המים.

יער בארי משתרע על פני 11.000 דונם, “דרך מתקני המים”, שנחנכה ביער כוללת פינות פיקניקים, אתרי מורשת, טבע ונוף ומשתרעת על פני 2.7 ק”מ.  בסיומה ניתן לחזור על עקבותינו או לפנות ימינה בכביש השדות עד הכניסה לקיבוץ בארי והמפגש עם כביש 232.

נוסעים על כביש 232 לכיוון דרום. לאחר 9.7 ק”מ מצומת סעד חוצים את הגשר על נחל גרר, ומיד אחריו פונים ימינה לפי שלט ההכוונה לחניון רעים ו”דרך מתקני המים” (החניון נמצא בין היישובים בארי ורעים).

מיד בכניסה לחניון נבחין בצד ימין בבאר מים, אחת מחמש בארות שנכרו או שופצו על ידי הבריטים, הבאר נחפרה עד לעומק מי התהום ומשם נשאבו המים בעזרת מנוע דיזל שהונח לצד הבאר אל בריכת האגירה הצמודה לבאר. מי הבאר שימשו את תושבי האזור כמי שתייה, השקיית עדרים והבוסתנים.

הדרך מסתיימת בטחנת קמח, שהוקמה כנראה על ידי הבדואים בתוך מתחם התחמושת שבנו הבריטים בימי מלחמת העולם השנייה, כניסיון לבלום את התקדמות הגרמנים בצפון אפריקה.

למען הגילוי הנאות, אנחנו טיילנו לנו בשטח, לפני שנתיים ושלוש ופשוט נהנינו משפעת הפריחה בגווני צהוב ואדום. המסלול מסומן ברובו. יש בכניסה ליער אזור מיוחד לפיקניקים, וכן מסלולי אופניים אחדים. השנה מפאת המרחק (טוב לונדון זה בכל זאת קצת רחוק) לא תהיה ברירה ונוותר על הכיף. לכם אנחנו ממליצים לא לוותר.

בקיצור טיול מהנה ביותר ומומלץ כל עוד הפריחה “בוערת” בשלל גווני אדום. לא לשכוח להצטייד במים. למרות ימי החורף, ושם המסלול “מתקני המים” אלו מתקני מים עתיקים ברובם.

זוהי המלצה בלבד, ואין בה כדי להטיל על אתר האינטרנט “ארצה” אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לכלבם ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.